Att sticka ut i en normativ bransch

TLDR; Med en vilja att vara sig själva och gå sin egen väg är tretton37 inte som andra IT-konsulter. Från 2 till 100 medarbetare på 5 år visar tydligt vilket framgångsrecept det är. Men deras mentalitet behövde ett ansikte, det var där vi kom in i bilden. Under åren har vi gjort mycket tillsammans, från att designa deras kontor till att visuellt rama in deras konferens Leetspeak.

Postad av: Pontus Madsen, Digital Design Director & glad för katter.
Kund: tretton37   Taggar: koncept, design, branding, kontorsdesign, event.
läsning.

En vision om något nytt

Inom varje bransch finns det starka normer. Som IT-konsult är det lätt att känna ett tvång av att vara blå, väldigt korrekt och abstrakt teknisk. Men tretton37 ville vara sig själva. Från två till 100 personer på 5 år är en utveckling som talar för suget efter något äkta, eget och nytänkande - både från kunder och potentiella anställda. Men denna mentalitet behöver också ha ett ansikte som kommuniceras ut. Både till potentiella kunder för att ge en bra bild av hur det är att arbeta med dem. Men även för att inspirera och attrahera allt fler IT-konsulter med ett liknande mindset.

För att nå ut och förmedla deras mentaliteten tog dem för 5 år sedan hjälp av oss. Detta var innan vi hette Big South, på den tiden som Christian och Pontus drev Distorted Kids som en designbyrå. Några år och ett namnbyte senare har både vi och tretton37 växt och utvecklats tillsammans. Den senare har växt något mer, men fortfarande med samma vision om något nytt.
Arbetet inleddes med att reda ut hur man på bästa sätt förmedlar deras unika mentalitet genom varumärket. För tretton37 innebar detta att framhäva sig som kodninjor och mixa friskt mellan klassiska ninjor, japansk kultur och internet-/programmeringsjargong. Det, i kombination med en logotyp och färger som vanligtvis inte associeras med IT-konsulter, skapade perfekt identitet som tydligt visar omvärlden vilka de är. Under åren har tretton37s uttryck utvecklats och förändrats, men alltid med utrymme för humor och illustrerade ninjor.

För att ta deras identitet ett steg längre bistod vi även med att designa om deras kontorslokaler. På så sätt andas varje del av tretton37 deras unika själ. Likt resten av identiteten är kontorsdesignen starkt inspirerad av japansk kultur. Allt för att kodninjorna som jobbar i lokalerna ska känna sig riktigt hemma.
Att tretton37 inte är som andra IT-konsulter märks också i deras engagemang i att få branschen att dela med sig av kunskap. Sedan starten har har de anordnat Leetspeak, ett event som samlar IT-världen för ett kunskapsutbyte. Likt tretton37 bryter LeetSpeak normer genom att skapa något som inte bara är lärorikt utan också riktigt roligt för att gemensamt växa som människor. Detta är också vad kommunikationen kring eventet fokuserar på, där vi hjälper dem att visuellt förmedla den lekfullhet som präglar både Leetspeak och tretton37. Det görs bland annat genom att rama in eventet med starka färger, populärkulturella referenser och framförallt - kodninjor.

Ett annat av våra kundcase:
Krogar att trivas på
Kund: Stockholm Krogbolag