Krogar att trivas på

TLDR; Stockholm Krogbolag har växt ordentligt sedan starten. Med allt fler restauranger behövdes en lösning för att enkelt hantera deras kommunikation. Tillsammans tog vi fram en helhetslösning där alla webbplatser hanteras från ett ställe. Med design som särskiljer krogarna och som känns självklar både internt och externt.

Postad av: Pontus Madsen, Digital Design Director & glad för katter.
Kund: Stockholm Krogbolag   Taggar: webbdesign, koncept, strategi, design, expressionengine, film, foto.
läsning.

Matälskare med förkärlek för det digitala

Med en stark vilja att driva krogar som älskas och som är något utöver ditt vanliga restaurangbesök har Stockholm Krogbolag blivit en aktör att räkna med. Sedan starten har man både dragit igång flertals koncept och förvärvat befintliga krogar. Idag driver de sitt steakhouse Vassa Eggen, spanskinspirerade Boqueria, kvartersfavoriten Kommendören, anrika Tennstopet och surdegsbageriet Albert & Jacks. I takt med deras utveckling har deras utbud och helhetstänk blivit allt tydligare. Det har även blivit tydligt att alla deras krogar har något gemensamt. De är alla ställen att trivas på.

Men med så många krogar under sina vingar behövde Stockholm Krogbolag en bra lösning för att koordinera sin kommunikation på ett enkelt sätt. Och samtidigt fortsätta locka nya kunder till sina olika restauranger med samma anda som tidigare. Det var där vi kom in i bilden.
Genom att förstå behovet och undersöka hur hela organisationen ser ut började en lösning att ta form. För Stockholm Krogbolag innebar det en multiplattform för restaurangernas olika webbsidor där alla kan administreras från samma plattform. Den är byggd i ExpressionEngine för dess kraftfullhet och enkla administration för slutanvändaren. En plats där menyer enkelt uppdateras och nyheter snabbt kan förmedlas. Där varje enskild sida på en tydligt sätt förmedlar restaurangernas identitet och personlighet. Samtidigt som webbplatserna är lättnavigerade för hungriga matgäster.

För att än tydligare förmedla Stockholm Krogbolags senaste tillskott, Kommendören, tog vi oss upp till Stockholm och filmade hur bra en kväll på restaurangen kan vara - ur en besökares ögon. Användandet av film blev också en viktig del i Kommendörens webbplats. Ett litet smakprov av restaurangen i form av en film är nämligen det första som möter besökaren av webben.
Men vårt samarbete tog inte slut där. Sedan webben kom på plats hjälper vi dem kontinuerligt att ta fram kommunikationsmaterial i form av digitala flyers för Vassa Eggens och Boquerias veckovisa events. Dessa används på deras sociala medier för att locka hungriga och festsugna personer. Vardera restaurang har ca fyra olika flyers där dels restaurangen och dess koncept ska lyftas fram på ett nytt sätt varje vecka. Därför söker vi intensivt med ljus och lykta för att hela tiden hitta nya idéer på hur koncepten kan förmedlas på nytänkande sätt.

Över tid har det blivit att vi gjort en hel del flyers för deras olika tillställningar. Något som vi tog tillvara på och gjorde en smockfull bok fylld av alla flyers från 2015. En kul artefakt att visa upp, både för oss och för Stockholm Krogbolag.

Ett annat av våra kundcase:
Att sticka ut i en normativ bransch
Kund: tretton37