Raka vägen till riktig frihet

TLDR; I över 40 år har 4P gjort Sveriges starkaste och mest uthålliga släpvagnar. Men de erbjuder mycket mer än bara en produkt. De erbjuder en upplevelse - riktig frihet. Vad produkten betyder för konsumenter behöver besvaras redan i kommunikationen. Det var där vårt samarbete tog fart. Ett samarbete som pågår än idag.

Postad av: Carl Tedeland, Creative Project Manager.
Kund: 4P   Taggar: webbdesign, koncept, strategi, design, branding, film, foto.
läsning.

Inte ett släp för vem som helst

4P gör Sveriges starkaste och mest uthålliga släpvagnar för framför allt skotertransport. Något de har gjort i över 40 år. De bygger alla släp för hand i Åsele - en ort djupt inne i norra Sveriges skogar. Att släpen byggs i den miljö där de ska användas gör att de håller den höga kvalitet som naturen kräver. Detta kräver erfarenhet och expertis, något som personerna bakom 4P har gott om. Men dem har också en vilja att hela tiden bli bättre.

Ett stort steg mot att bli bättre genomfördes 2013 då de gjorde om grunden till deras släpvagnar totalt. I samband med det ville de lyfta hela sin profil och berätta om vilken skillnad det är att använda ett 4P släp. För att göra detta tog dem hjälp av oss. Något som har resulterat i ett långt samarbete där vi kontinuerligt stöttar dem i deras kommunikativa arbete - för att fortsätta ligga i framkant i en accelererande omvärld med högre krav och tuffare konkurrens.
Riktigt frihet. Det är vad vi fann som den absolut största anledningen till att köpa ett släp från 4P. Den trygghet som det innebär - att du problemfritt kommer fram till det ställe där du ska börja köra skoter. 4Ps produkt är av den typen att ju mindre du tänker på den desto bättre gör den sitt jobb. Därför bygger deras kommunikation på att visa hur rak vägen till det roliga blir.

Det första vi gjorde för 4P var att ta fram kvalitetskonceptet “North Grade”. Det ger dem möjlighet att förstärka och kommunicera de värden som 4P har med sig genom sitt norrländska ursprung. Ingen ska tveka på att detta är släpvagnar som byggts för att klara de hårdaste förhållanden - släpvagnar som du kan lita på.

När väl kommunikationsstrategi och kvalitetskoncept var på plats började arbetet med att ta fram en ny webbplats. En modern sådan som står sig i längden. Resultatet blev en komplett webbplats där deras identitet får ta sig i uttryck ordentligt. Och en plats där deras utbud får det utrymme som det förtjänar med all information som en potentiell köpare kan tänkas behöva. Allt på ett logiskt och lättillgängligt sätt.
För att de ska fortsätta att nå ut och hålla samma höga nivå så hjälper vi dem även kontinuerligt med att ta fram nytt kommunikationsmaterial. Bland annat i form av foto och film för att deras kunder verkligen ska uppleva riktig frihet. Redan innan de köper sitt släp. Foto och film är ultimata förmedlare av vilka förhållanden som deras släp gör sig allra bäst.

Och när 4P vill sticka ut lite extra bistår vi med råd och hjälper dem att nå ut med digital marknadsföring, både via AdWords och Facebook. Det viktigaste för 4P är att nå rätt kunder, kunder som behöver ett släp för riktigt tuffa förhållanden och därför passar den precisa digitala annonseringen utmärkt.

I arbetet med 4P har vi fått en fantastisk möjlighet att ta ett helhetsgrepp och på kort tid knyta ihop varumärkets uttryck i nästan alla kanaler det syns. Hela vägen från produkten till tryckt och digitalt material. Resultatet har varit väldigt lyckat med ökad intresse för 4Ps nya släpvagnar och en modernisering av deras varumärke som ger 4P en stabil grund att växa från under de kommande åren.

Ett annat av våra kundcase:
Våga tänka nytt och kreativt
Kund: Findus