Våga tänka nytt och kreativt

TLDR; Findus och deras avdelning för restaurang och storkök behöver kontinuerligt skapa nytt och spännande kommunikationsmaterial. Därför hjälper vi dem löpande att ta fram material och att tänka i nya banor hur de kan prata till sin målgrupp.

Postad av: Carl Tedeland, Creative Project Manager.
Kund: Findus   Taggar: koncept, strategi, design, branding, film, print, foto, event.
läsning.

Matglädje med strategisk design

Findus är ett av landets ledande livsmedelsföretag och är kanske mest kända för sin djupfrysta mat. Något de introducerade i Sverige redan på 40-talet. Men Findus har också en stark närvaro på restaurang- och storköksmarknaden under namnet Findus Foodservices. En avledning som utöver smarta produkter och lösningar även lovar att göra skillnad för sina kunder. Med ett stort utbud av inspirerande receptsamlingar är de en stor hjälp för köken runt om i Sverige - för att ge det lilla extra som gör arbetet roligare, lättare och mer inspirerande.

Findus och framförallt Foodservices har ett behov av att löpande skapa bra kommunikationsmaterial för att på bästa sätt nå nya och befintliga kunder. Findus Foodservices kan även ses som mer experimentell, som en arena för Findus att testa nya produkter och formspråk. Därför hjälper vi dem kontinuerligt att tänka i nya banor för att skapa spännande och relevant kommunikation. Och när det händer stora saker för hela Finduskoncernen är vi också med. Både för konceptutveckling, stöttning och rådgivning. Inte sällan från start och ända in i mål.
När vi får uppdrag av Findus kommer de ofta på en mer abstrakt nivå. Grundbriefen brukar innehålla en produktkategori som ett säljmaterial ska skapas kring och där ett antal punkter ska tryckas på. Hur detta sedan ska göras tar vi fram. Med allt från koncept till fotografering, copy och layout. Detta ger oss möjlighet att med ett strategiskt helhetstänk testa nya formspråk och att hitta en tonalitet som når igenom och attraherar människor.

Ett sådant arbete är “Hur grön är din meny?”. Ett koncept som lanserades hösten 2015. Findus ville uppmuntra restauranger och storkök att inkludera mer vegetariska alternativ och grönsaker i deras menyer. En fantastiskt tanke som behövde förmedlas på ett attraktivt sätt. Lösningen blev en uppmaning i form av en enkel fråga. “Hur grön är din meny”?” har också blivit en utgångspunkt för annat kommunikationsarbete, där konceptets bildspråk och tonalitet fungerar som ledsagare.

Men vi gör mer är reklam och säljmaterial för Findus. Vi tar tillsammans fram affischer att sätta upp i skolmatsalar runt om i landet. En insats för att få barn att äta upp men framförallt att äta rätt. Eftersom materialet exponeras för barn får det inte heller brandas med Findus. Därför jobbar vi stenhårt med att skapa roliga illustrationer som barn gillar - med utbildande budskap som att fisk gör en superstark och vikten av att äta miljömärk fisk.
När Findus 2016 blev partner till Way out West var vi också med! Vi hjälpte till att utveckla ett helhetskoncept för deras närvaro på festivalen, med utgångspunkt i att få besökare att upptäcka deras breda vegetariska utbud. Det enkla hade varit att ha en simpel monter där smakprov delas ut. Men tillsammans tog vi det så mycket längre. Konceptet fick namnet Love your Greens. Ett koncept som visar en helt ny sida av Findus.

Med inspiration av sköna bakgårdsfester, två omgjorda containers och mängder av ärtlådor växte Pease out Lounge fram, där det bjöds det bland annat på både ärtglass, grillade majskolvar och skönt häng mellan spelningarna. För den vågade fanns det även en riktig tatueringsstudio. Och vågade besökare fanns det gott om. Från det att området öppnade köade festivalbesökare för att tatuera sig. Utöver en aktivitetsyta tog vi fram grafiskt material för att ge den rätta känslan. Allt från hamburgerpapper till kläder - specialdesignat för Way out West.

Ett annat av våra kundcase:
Krogar utöver det vanliga
Kund: Stockholm Krogbolag