Ett arbete i att hitta sig själv

TLDR; När Scandinavian Cosmetics såg ett behov att ta tillvara på sitt eget varumärke vände dem sig till oss. I workshops såg vi tillsammans att de verkar i en värld av skönheten, något som mynnade ut i en lösning som inspirerats av modemagasin. Resultatet lät sig inte vänta - 2016 blev deras nya identitet nominerad till Svenska Designpriset!

Postad av: Carl Tedeland, Creative Project Manager.
Kund: Scandinavian Cosmetics   Taggar: webbdesign, koncept, strategi, design, expressionengine, branding.
läsning.

Beauty is a choice

Scandinavian Cosmetics är ett av Sveriges ledande företag inom försäljning, marknadsföring och distribution av välkända varumärken på den svenska skönhetsmarknaden. Med lång historik och stark närvaro på marknaden hade de kommit till ett läge där de själva såg ett stort behov av att ta tillvara på sitt eget varumärke, inte bara de som de distribuerar.

För att göra detta tog dem hjälp av oss. Vårt samarbete inleddes med att vi i workshops tillsammans med anställda redde ut vilka Scandinavian Cosmetics verkligen är, för att finna en identitet som alla kunde ställa sig bakom. Vi upptäckte att det fanns stor kunskap och professionalitet inom företaget. En tillgång dock som användes mer på de varumärken som distribueras, och inte Scandinavian Cosmetics. Detta gjorde även att få identifierade sig med det tidigare varumärket - som varken förmedlade skönhet eller professionalitet.
Lösningen var att omformulera hela Scandinavian Cosmetics identitet och ta ett helhetsgrepp om vad som gör dem unika. Det mest spännande med Scandinavian Cosmetics är att de var öppna för att jobba med modemagasin som metafor och koncept för hur de skulle kommunicera. Den trygga vägen hade varit mer corporate med fokus på distribution och deras säljerbjudande, men tillsammans såg vi och dem att deras samlade personlighet lever och andas skönhet, inte lagereffektivitet.

Utifrån metaforen arbetades en visuell identitet fram som förmedlar skönhet som resten av skönhetsvärlden kan identifiera sig med. Med den växte även en helt ny strategi för hur de ska kommunicera fram, med utgångspunkt i frasen “Beauty is a Choice”. En strategi som ser möjliga vägar att få fler intresserade av Scandinavian Cosmetics, inte bara de varumärken som de distribuerar. Resultatet mynnade ut i en innovativ varumärkesmanual, i form av ett riktigt lyxigt magasin.
Som ett nästa steg arbetade vi fram en digital strategi över två år för att öka deras digitala närvaro. Detta inleddes med att vi tog fram en helt ny webbplats åt dem. Något som gjordes i ett nära samarbete för att den skulle bli använd på rätt sätt och innehålla rätt funktioner. Förutom det mest nödvändiga, som att lista produkter och varumärken, så fungerar deras nya webbplats som en förmedlare av skönhet där produktnyheter blandas med egenproducerade artiklar om reflektioner och tips från skönhetsvärlden.

För det senare stöttar vi dem kontinuerligt med content marketing, för att ta fram fortlöpande och relevant innehåll till deras egna plattformar som just deras målgrupp vill ha. Det är innehåll som ger dem möjligheten att kontinuerligt förmedla Scandinavian Cosmetics själ och kunskap till hela skönhetsvärlden.

Ett annat av våra kundcase:
Att sticka ut i en normativ bransch
Kund: tretton37